Screening van huurders vooraf voorkomt gedoe achteraf
Het verhuren van woningen is interessant maar niet zonder risico’s. Een woning kan worden verwaarloosd of beschadigd door een huurder, er kan een hennepkwekerij in worden geëxploiteerd of er wordt overlast veroorzaakt waar omwonenden over klagen bij de verhuurder.
Andersom is het ook niet zonder risico’s om een woning te huren. Maandelijks moet de huur worden betaald en het is dan natuurlijk van belang dat de woning prettig is en er geen gebreken zijn. Of dat je niet naast een overlast veroorzaker komt te wonen.
Huurder en verhuurder gaan een contract met elkaar aan dat vaak voor langere duur wordt gesloten. Het is dan prettig als je van elkaar weet dat de ander te vertrouwen is en dat je vertrouwen hebt in de gezamenlijke toekomst. Veel verhuurders hebben de verhuur uitbesteed aan bijvoorbeeld een beheerder of laten de woning verhuren door een makelaar of bemiddelaar.
Goede screening is essentieel en professionals kunnen daarbij helpen. Een verhuurder wil natuurlijk niet opgezadeld worden met een oplichter, die uiteindelijk de huurpenningen helemaal niet kan betalen en met de noorderzon vertrekt. Een verhuurder wil ook geen hennepteler in zijn huis die de woning ernstig beschadigd, vochtig en vervuild achterlaat als de oogst is geweest. Een goed uitgevoerd onderzoek naar kandidaat huurders kan veel ellende voorkomen. Natuurlijk komen excessen voor en die zijn helaas niet volledig uit te sluiten. Ik ben er wel van overtuigd dat een goede en zorgvuldige voorbereiding voor het sluiten van de huurovereenkomst, zeer belangrijk is.
Eerste contacten
Al voordat de huurovereenkomst wordt gesloten, zullen partijen contact met elkaar hebben. Nadat een woning te huur komt, zullen kandidaat-huurders zich melden. Dan kan er al een eerste controle worden uitgevoerd van deze kandidaat. Op de naam kan via openbare bronnen op het internet (Google, Facebook of andere social media) informatie worden ingewonnen. Zo kan er al kaf van het koren worden gescheiden. Een telefoontje naar de kandidaat kan ook nuttig zijn om alvast kort kennis te maken.
Aanleveren gegevens
Er is eerst vaak een bezichtiging van de woning, daar is de verhuurder niet, of in elk geval niet altijd bij. Ook dat is een belangrijk moment waarbij de kandidaat huurder en de makelaar of de verhuurder elkaar meestal voor het eerst ontmoeten. Als de kandidaat interesse heeft, zullen er meer gegevens aangeleverd moeten worden. Denk aan ID-gegevens, inkomensgegevens en een verhuurdersverklaring. Dit kan allemaal worden gecontroleerd. De werkgever kan worden gebeld, loonstroken kunnen worden vergeleken waarbij het belangrijk is om ook de cumulatieven na te lopen. Eén loonstrook is eenvoudig te vervalsen, maar als er meerdere worden gevraagd, wordt het al moeilijker deze allemaal na te maken. En dat geldt ook als er een jaaropgaaf wordt gevraagd. Naast al deze papieren, is het ook belangrijk om op de onderbuik af te gaan. En te spreken met bijvoorbeeld de werkgever en de vorige verhuurder. Een paar telefoontjes kunnen uitwijzen of de ‘papieren werkelijkheid’ ook echt overeenkomt met de werkelijkheid.
Huurder uitkiezen
Als uiteindelijk de gegevens lijken te kloppen en er aan de voorwaarden wordt voldaan, dan kan de kandidaat door de makelaar worden voorgedragen aan de eigenaar/verhuurder. Die is uiteindelijk de partij die beslist of er een huurovereenkomst wordt aangegaan met de door de makelaar voorgedragen kandidaat. De verhuurder zal over het algemeen afgaan op het advies van de makelaar en moet dus kunnen vertrouwen op het onderzoek dat is gedaan.
In mijn praktijk kom ik geregeld gevallen tegen waarbij een verhuurder een op meerdere vlakken slechte huurder heeft getroffen. Soms komt dat omdat de verhuurder de verhuur zelf heeft verzorgd en dus alleen maar zijn eigen screening heeft gedaan, maar soms ook omdat de bemiddelaar simpelweg geen gedegen onderzoek heeft gedaan naar de huurder. Het sluiten van een huurovereenkomst met een ‘verkeerde’ huurder in kostbaar bezit kan grote gevolgen hebben. Los van de kosten en eventuele schade aan het pand, is het contact met zo’n huurder vaak ook nog eens erg onprettig. Een huurder heeft huurbescherming, dus ontbinding van de huurovereenkomst is niet eenvoudig. Dit moet en mag niet worden onderschat.
Ik heb Interhouse in de afgelopen jaren leren kennen als een partij die de screening serieus uitvoert. Ze doen dat op basis van een gedetailleerde en professionele ‘screening workflow’ en Interhouse verstaat hun taak als makelaar daarin. Interhouse beschikt daarnaast over de professionele hulpmiddelen, het netwerk en jarenlange ervaring in screenings, zodat minder goed geschikte huurders veelal uit kunnen worden gesloten. Daarnaast zorgt een (vooraf aangekondigde) grondige screening ervoor dat kandidaat huurders met verkeerde intenties vaak geen interesse tonen in het aanbod van Interhouse, of dat deze personen uiteindelijk tijdig, voor het sluiten van de huurovereenkomst, afhaken en bewust op zoek gaan naar een aanbieder waar ze (relatief) eenvoudig kunnen huren op basis van onjuiste informatie.
Realiseer goed dat de kwaliteit van de huurder essentieel is voor een prettige huurrelatie en een goed verloop van de huurovereenkomst. Bezint eer ge begint, dus.
NB dit artikel is geschreven in samenwerking met Interhouse