Een dag uit het leven van Jeroen Groenewoud

Vaak wordt mij gevraagd: wat doe jij, als advocaat, als je op je werk bent? Het is niet altijd eenvoudig daarop te antwoorden omdat geen dag hetzelfde is. Dat is natuurlijk juist het leuke van ons vak. Maar als ik een willekeurige dag prik in mijn agenda en dan na ga wat ik allemaal gedaan heb, geeft dat meestal wel een representatief beeld. Als voorbeeld neem ik afgelopen maandag.

Maandag

Elke maandagochtend beginnen we op kantoor met een teamoverleg, waarbij niet alleen de advocaten maar ook de ondersteuning aanschuift. Dan worden belangrijke wetenswaardigheden in de markt en in de (juridische) wereld doorgenomen, wordt besproken wie waarmee bezig is en overleggen we over ieders programma van de aankomende week. Zo blijven we op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en weten we van elkaar waar we mee bezig zijn. Dat komt de dienstverlening ten goede. Na het overleg gaan we aan de slag. Ik had afgelopen maandag een kort geding, dat ik voordat ik naar de rechtbank ging nog eens grondig door heb genomen. Ik heb de pleitnota nog een keer gelezen, zodat ik deze goed kan voordragen op de zitting. Met mijn cliënt heb ik ruim voor aanvang van de zitting afgesproken op de rechtbank om de laatste punten op de i te zetten. Het ging over een huurder die zijn woning had onderverhuurd. Ik stond de verhuurder bij en vorderde ontruiming van de woning. De huurder ontkende te hebben onderverhuurd. Het ging om een kennis die in zijn woning verbleef, toen de huurder op vakantie was, zo werd gesteld. De mondelinge behandeling van een kort geding duurt ongeveer een uur. De rechter zal over twee weken vonnis wijzen. Na afloop van de zitting heb ik de zaak nabesproken met mijn klant onder het genot van een kop koffie op de rechtbank. Ik heb er vertrouwen in dat de zaak goed af is gelopen.

Faxen?!

Na de zitting ben ik weer naar kantoor gegaan en heb ik de post doorgenomen die inmiddels binnen was. De meeste correspondentie verloopt via de mail, maar processtukken worden bijvoorbeeld nog altijd per post verstuurd. De meeste rechtbanken werken (nog) niet digitaal. En – geloof het of niet – advocaten en rechtbanken faxen zelfs ook nog. Weliswaar faxen wij niet meer via een ouderwets faxapparaat maar via onze copier, toch gebruiken we de fax nog steeds.

Telefoon

Natuurlijk gaat tussendoor de telefoon regelmatig. Zo sprak ik maandag een nieuwe cliënt met een interessant probleem. Hij heeft een bedrijfsruimte verhuurd en de huurder wil de huurprijs verlagen, omdat de marktprijzen volgens de huurder zijn gedaald. Er bestaat een wettelijke procedure om dit te kunnen bewerkstelligen, maar meestal is het de verhuurder die een procedure (tot huurverhoging) initieert. Dit keer was het dus andersom. De verhuurder was gerustgesteld toen bleek dat de markthuurprijzen over een periode van 5 jaar bekeken moeten worden en dat het geen momentopname is. Dat zou in de buurt waar de winkel ligt namelijk nogal uitmaken. Het lijkt er op dat dit geen procedure wordt.

Schrijven

Tot slot is een belangrijke (dagelijkse) bezigheid het schrijven van brieven en processtukken. De praktijken van de advocaten op ons kantoor zijn zeer divers: we adviseren veel maar er wordt ook veel geprocedeerd. Dat is soms onvermijdelijk. De meeste rechters in en om Amsterdam kennen ons inmiddels omdat we regelmatig op de rechtbank zijn. Elke procedure is weer anders, ook al is het onderwerp hetzelfde. Elke rechter is weer anders en dat vereist dus maatwerk. Juist dat maakt ons vak zo leuk. We doen regelmatig dezelfde dingen, maar de feiten zijn telkens verschillend. Ook is het verweer nooit hetzelfde, zodat je altijd scherp moet blijven. Daarom houden we de vakliteratuur en recente jurisprudentie ook goed bij zodat we niet voor verrassingen komen te staan.

Dit was mijn maandag, zonder verrassingen dit keer. Dinsdag verliep weer helemaal anders dan verwacht, maar daarover misschien een volgende keer.